Om klubben

Frivillighed
Aarhus Kano- og Kajakklub er en frivillig forening som drives igennem frivilligt arbejde som er planlægges, koordineres og udføres af vores betalende medlemmer. Vi værdsætter alt frivilligt arbejde på lige fod, så der er ikke noget frivilligt arbejde som er hverken mere eller mindre værd end andet. Alle vores medlemmer opfordres til at tage fat og deltage i klubbens drift og aktiviteter i det omfang man selv synes passer.

Hele pakken
Klubben råder over mange forskellige faciliteter, en kæmpe bådpark og har et fantastisk rofarvand. Klubbens vedtægter definerer rammerne for vores foreningsdrift, og supplereres i den dalige drift af vores sikkerheds- og ordensreglementer. Hele herligheden drives af klubbens forskellige udvalg, bestyrelsen og alle de medlemmer som tager med på rotur, deltager i arbejdsdage, yder en indsats som instruktør eller livredder, tømmer skraldespanden inden de går og alt muligt andet. Alle disse ting kan du læse mere om på siderne under fanen "Om klubben".

Historien

Aarhus Kano- og Kajakklub er stiftet i Aarhus den 1. april 2009. I starten holdt klubben til i garagerne på Kystpromenaden lige på kanten til Aarhus Ø. Gennem årene blev antallet af kvadratmeter på Kystpromenaden gradvist udvidet og bygget om til bådskure og omklædningsfaciliteter, og på et tidspunkt blev klubben inviteret indenfor i Søsporten hvor vi delte bygningen med Aarhus Roklub og Sportsdykkerklubben KVAK.
   Kort tid efter klubbens 10-års jubilæum i 2019 igangsatte Aarhus Kommune en stor ombygning og renovering af bådskurene på Kystpromenaden, og i foråret 2020 kunne klubben starte sæsonen med en ombygget og nyrenoveret bådhal. År 2021 startede med endnu et byggeprojekt. Kommunens projekt Renovering af Søsporten startede op, og ca 1½ år efter i slutningen af 2022 overtog Aarhus Kano- og Kajaklub nøglerne til et nyrenoveret fælles klubhus sammen med Aarhus Roklub og Sportsdykkerklubben KVAK.

Bredt engagement

Aarhus Kano- og Kajakklub er som forening medlem af mange forskellige organisationer som er relevante for foreningens drift og udvikling på den ene eller anden måde. Klubben er blandt andet medlem af Dansk Kano- og Kajakforbund (DKF), DGI Østjylland, Havneforeningen Aarhus Lystbådehavn (HAL) og Aarhus Kajaksamvirke (ÅKS). I disse fora arbejder vi som forening hen imod udvikling af kano og kajaksporten både på nationalt og lokalt plan.